Mijn verhaal

Wij zijn allemaal hetzelfde, maar toch net een beetje anders!


Ja, iedereen is UNIEK! Er is er maar één zoals jij! Maar toch, dat beetje anders zijn, is soms knap lastig. Wat wordt er nu precies verwacht? Doe ik het wel goed? Het liefst pas je je aan zodat er geen spanning ontstaat. Je weet alleen niet zo goed hoe? Je merkt dat je gedrag alles behalve aangepast is. En dat terwijl je het juist zo goed wilde doen. Het is niet langer passend en kan zo niet langer. HELP! Daar is het moment, waarop er hulp ingeschakeld wordt.

Vanuit een rugzak vol kennis en ervaring, sluit ik aan bij wat nodig is. Ik zie jou! Jij bent uniek! Als kind zijnde ben je nog niet bij machte om je gedrag te begrijpen of beter gezegd op een begrijpbare manier kenbaar te maken wat er aan de hand is. Gedrag is dat wat de omgeving van jou ziet. De hulpvraag komt vaak niet vanuit het kind zelf. Is de hulpvraag echt van het kind…? Super interessant.


De context is belangrijk. Wat zie ik? Niet alleen bij het kind, maar ook in de interactie met de omgeving. Het is fijn dat ik dan in de situatie de hulp vorm kan geven, zoals in de klas of thuis. Zorg bieden die passend en kloppend is, dat is waar ik voor sta. Sinds een jaar heb ik een eigen praktijkruimte. Een fijne ruimte in Zoetermeer waar letterlijk van een afstand naar de situatie gekeken kan worden. Daar vinden onder anderen de oudergesprekken plaats, die zo waardevol zijn voor het proces. In de hulpvraag van het kind zit vaak de hulpvraag van de ouder verborgen. Misschien een spoiler. Iets dat ik trouwens zelf ook goed herken. Het is soms wat confronterend, maar als je het aandurft ervoor te gaan, merk je opeens hoe de situatie is ontstaan en blijkt er iets te zijn waar je nog geen bewustzijn op had. Vanuit machteloosheid het gevoel wat nu toch te moeten doen, naar een situatie waarin je weer hoop en zekerheid kunt voelen.


De praktijkruimte is ook een fijne plek voor kinderen. Even los van de situatie een plek te hebben waar je kunt tekenen, praten en spelen.


Emoties spelen een grote rol. Emoties, die niet altijd goed begrepen worden, lastig zijn en waarbij vaak de vraag naar boven komt: “Hoe kom ik er van af?”. Vaak is de hulpvraag gericht op emotieregulatie: “Hoe krijgen we controle op de emoties?”. Hierin ben ik mij steeds meer gaan verdiepen en specialiseren. Als we de functie van de emoties gaan begrijpen, gaat er een wereld open. Iets dat helpt, niet alleen voor nu, maar ook voor de toekomst. Voor het kind en voor zijn of haar omgeving. Dan krijgt emotieregulatie opeens een andere invulling en lading. Niet meer de emoties onder controle houden, maar begrijpen welke functie ze hebben en wat er wil gebeuren. Dit, in combinatie met wat mogelijk is, is soms een puzzel, maar dat is nu net waar ik zo van houd en behoorlijk vaardig in ben geworden.


Tevens heb ik met het visueel maken van hetgeen er speelt, van onder anderen de methode Teken Je Gesprek, een krachtige tool in handen. Een tekening, een beeld op papier, zegt meer dan weet ik veel hoeveel woorden. Het is zichtbaar, tastbaar en kan er zo weer even bij gepakt worden of op een passende plek opgehangen worden. Niet alleen voor het kind, maar ook voor de omgeving, is in één oogopslag duidelijk wat er speelt of welke actie ondernomen kan worden. Er worden op deze manier snel stappen gezet, omdat duidelijk wordt wat er van binnen speelt, waarom de emotie op komt en wat in gedrag zichtbaar is. De functie wordt duidelijk. Als de omgeving hiervoor openstaat, kan het gedrag beter begeleid worden. Vaak verandert door inzicht en begrip het gedrag al. Het is één energetisch spel, van actie-reactie. Er hoeft soms maar één belangrijke schakel te veranderen en het verloopt al heel anders. Ik kan er uren over praten en schrijven.


Bij autisme speelt er nog iets anders mee. Het boek: “De kracht van autisme” van Vera Helleman, is een eye-opener geweest. Hierin worden de unieke talenten belicht en het geeft een andere kijk op autisme. Vanuit de opleiding, die ik bij haar gevolgd heb, heb ik inzicht gekregen over de valkuilen en heb ik tools om deze om te buigen. Zo kan de kracht van het autisme weer aangesproken worden, omdat er begrip komt van hoe het werkt en juist het voelen, wat zo’n prachtige kracht is, ingezet kan worden. Uit ervaring kom ik ook weer bij mijn quote: “We zijn allemaal hetzelfde maar toch net een beetje anders!” Het belangrijkste is namelijk: “Hoe werkt het voor jou!”


Klik hier om het boek: "De kracht van autisme" van Vera Helleman te bestellen


Bewust worden van wat er in het onderbewuste, in het niet zichtbare speelt, dat is de eerste stap voor verandering! Dat boven water krijgen, te vertalen, en waar nodig en kan in een tekening te verwerken, om te zien dat iemand weer kan gaan stralen en kan zijn wie hij of zij werkelijk is!, is nu hetgeen wat ik het allerliefste doe! Zowel voor het kind als de ouder of de mensen die betrokken zijn bij het kind. Jij bent UNIEK! En dat maakt jou zo bijzonder!


En ik ben nog meer dan dit wat hier boven staat beschreven. Ik ben vooral ik, net als iedereen. Ik ben getrouwd en heb 3 kinderen, waarvan één extra zorg vraagt .Wat mij ook anders maakt is één van mijn favoriete hobby's namelijk haken. Ik haak graag knuffels naar patroon van Stip en Haak.  Daarnaast vind ik het heerlijk om creatief bezig te zijn met papier,  het knippen en plakken, stempelen, kleuren met stiften of potloden, lintjes, knopen en nog veel meer, om daar lekker mee bezig te zijn. Journallen vind ik ook erg fijn alhoewel ik daarvoor niet atijd de tijd neem. 

En verder ben ik soms best een beetje chaotisch. Ik vind gewoon ook heel veel leuk om te doen!


Hieronder nog een impressie van mijn praktijkruimte



Antoinet de Groot
Stephensonstraat 45
2723 RM Zoetermeer
06-28716432
net@neteenbeetjeanders.nl
www.neteenbeetjeanders.nl

Hier een foto van de praktijkruimte.

Wil je koffie, thee of warme chocolade melk?

Ik maak het met liefde voor je klaar!